Fince Ben, Benim, Bende

Fince ben, sen, o, benim, senin, onun derken zorluk çekmiyoruz, bunlar biz Türklerin kulağına hiç de yabancı değil. Çoğulları da birkaç tekrarla halletmek mümkün. Kısacası, kişi zamirleri ve ekleri çok kolay.

kuka: kim

  • minä: ben
  • sinä: sen
  • hän/se: o
  • me: biz
  • te: siz
  • he/ne: onlar

kenen: kimin

  • minun: benim
  • sinun: senin
  • hänen/sen: onun
  • meidän: bizim
  • teidän: sizin
  • heidän/niiden: onların

kenella: kimde

  • minulla: bende
  • sinulla: sende
  • hänellä: onda
  • meillä: bizde
  • teillä: sizde
  • heillä: onlarda

Se, ne, sen ve niiden kimilerine göre sadece nesneler ve hayvanlar için kullanılıyor ve bunları insanlar için kullanmak kaba bulunuyor, kimileri de gündelik konuşmada insanlardan söz ederken bu kelimeleri kullanıyor.

Fincede konuşma diliyle yazı dili ya da resmi dil birbirinden çok farklı olduğu için konuşma dilini de ayrıca öğrenmek gerekiyor. Olla fiilinin konuşma dilindeki çekimiyle birlikte bunları da aşağıda görebilirsiniz.

kuka: kim

  • mä/mää oon: benim
  • sä/sää oot: sensin
  • se on: odur
  • me ollaan: biziz
  • te ootte: sizsiniz
  • ne on: onlardır

kenen: kimin

  • mun
  • sun
  • sen
  • meijän
  • teijän
  • niiden

kenella: kimde

  • mulla
  • sulla
  • sillä
  • meil(lä)
  • teil(lä)
  • niil(lä)

Örnekler

  • Mää on surullinen. ― Ben üzgünüm.
  • Hän on sihteeri. ― O sekreterdir.
  • Hän on kaunis. ― O güzeldir.
  • Se on minun kirja. ― O benim kitabımdır.
  • Meidän talo on pieni. ― Bizim ev küçüktür.
  • Hänellä on kaksi lasta. ― Onda iki çocuk var.
    • Türkçede biz genellikle “Benim iki çocuğum var.” diyoruz ama bazen de “Bende iki çocuk var.” diye konuşuyoruz. Fincede ise hep bu şekilde ifade ediliyor. Bu konu Olla Fiili yazısında da geçiyor.
  • Mulla on koira. ― Bende köpek var (Benim köpeğim var).

Alıştırmalar

  1. Ben-benim: Harjoitus 21 (rovala.fi) *
  2. O-onun: Harjoitus 19 (rovala.fi)
  3. Paula-Paula’nın: Harjoitus 20 (rovala.fi)
  4. He mi, ne mi alıştırması.

* Alıştırmalarda geçen kelimeleri pek yakında, Fince Kelimeler sayfasında, aynı adlı yazıda bulabilirsiniz.

Videolar

Yazıda geçen Fince kelimeler ve Türkçe karşılıkları

  • surullinen: üzgün
  • sihteeri: sekreter
  • hotelli: otel
  • kaunis: güzel
  • kirja: kitap
  • talo: ev
  • pieni: küçük
  • olla: imek, olmak

Yorum bırakın